Het Finstreamen van ERP
Veel bedrijven kiezen voor een nieuw ERP-systeem. Finstream is regelmatig betrokken bij bijbehorende implementatietrajecten. Hierbij onze ervaringen en belangrijke aandachtspunten.
Duidelijke en realistische doelstellingen
Het uitgangspunt voor een ERP implementatie dient helder te zijn. Dit begint met een grondig uitgewerkte business case en bijbehorende planning. De gestelde doelen dienen niet alleen ambitieus, maar zeker ook realistisch te zijn.
Processen versus systemen
Het draait om een kwalitatieve verbetering van processen, waarbij het ERP-systeem ondersteunend moet zijn (en niet andersom). Laat het systeem voor je werken, in plaats van dat je werkt voor het systeem.
Data-migratie en data kwaliteit
Een ERP-implementatie biedt een uitgelezen kans om de kwaliteit van data te verbeteren. Denk hierbij aan de eenmalige opschoning van stamgegevens van bijvoorbeeld artikelen, leveranciers en klanten. Implementeer vervolgens mechanismen waarmee data kwaliteit ook naar de toekomst geborgd blijft.
Noodzakelijke change in de organisatie
De noodzakelijke verandering voor de organisatie en medewerkers wordt vaak vergeten of onderschat; het succes van een ERP-implementatie valt of staat hiermee. Zorg voor een duidelijke aanpak en agenda die gericht is op deze ‘change’ in denken en werken.
Autorisaties en IT-Security
Beveiliging van IT-systemen binnen en buiten de organisatie is cruciaal. Welke rollen en rechten krijgen medewerkers? En welke procedures zijn noodzakelijk voor de beveiliging buiten de organisatie.
Project Control
Een ERP-implementatie is een omvangrijk project in tijd en middelen. Hoe ga je dit organiseren? Welke doelstellingen wil je uiteindelijk bereiken? Uit welke deelcomponenten bestaat het project? Hoe zorg je voor voldoende beschikbaarheid en commitment van medewerkers in de organisatie? Wie gaat de realisatie van deze doelen monitoren en opvolgen?
Governance na livegang
Veelal staat de governance voorafgaand- of tijdens een ERP-implementatie wel op de agenda, maar verzwakt deze juist na livegang. Denk hierbij aan noodzakelijke updates en verbeteringen die in de 2e of 3e fase van het project komen, maar ook de borging van nieuwe procedures of werkwijzen.
Waardering voor medewerkers
Last but not least, begrijp de uitdagingen waar medewerkers tegenaan lopen. Voor de meeste medewerkers komen de implementatiewerkzaamheden bovenop hun reguliere werkzaamheden. Toon waardering voor hun inzet en biedt ze de (opleidings-)mogelijkheden om het nieuwe systeem optimaal te gebruiken.