De belangrijkste aandachtspunten rondom budgetteren
Budgetteren voor het komende jaar. We zien vaak dezelfde belangrijke aandachtspunten terugkomen. Graag delen wij als Finstream onze expertise:
1) De strategie is hierbij leidend
Bij het opmaken van een budget blijkt vaak pas waar strategische keuzes in de uitvoering gaan knellen. Onder druk van een korte termijn resultaat is het verleidelijk af te wijken van de strategie. Maak een top 3 korte termijn doelen en een aantal lange termijn doelen waar je altijd aan dient te voldoen.
2) Zeker niet te vroeg budgetteren
Door de toegenomen dynamiek volgen veranderingen elkaar steeds sneller op. Start dus pas als je de laatste cijfers op tafel hebt. Wat ons betreft eind oktober begin november. Je hebt dan zicht op Q3 en ziet hoe Q4 gaat aflopen. Gebruik hierbij ook enkele scenario analyses om een jaar of meerdere jaren vooruit te kijken.
3) NEW: Flexbudget
De toekomst laat zich lastig voorspellen: een prijsverhoging, loonsverhogingen, energietarieven en transportkosten zijn vaak pas laat bekend. Aan de andere kant kan een top 5 klant veel meer bestellen dan verwacht. Probeer in die situaties onderdelen van het budget flexibel te maken: maak uitgaven omzet variabel of plan ze in voor de 2de helft van het jaar zodat bijgestuurd kan worden.
4) Zorg voor een goede uitwerking en bewaking van je budget
Een budget wordt standaard doorgerekend vanuit de W&V budget prognose naar balans, cashflow en eventuele update van de kostprijzen. De volgende stap is het opnemen van de essentiële financiële- en niet financiële budgetdoelen (kpi’s) in een scorecard. Bepaal vervolgens wie verantwoordelijk is voor welke kpi’s en maak afspraken omtrent rapportage en opvolging. Zorg voor een consistente uitwerking van het budget: dus géén andere (‘vaak hogere’) doelstellingen voor een deel van de organisatie.